Tandläkarbesök, igen!

Jag har varit hos tandläkaren idag igen, den här gången var det värre än då dem drog ut visdomstanden.
Idag var det nämligen dags för räddningsarbetet s.k. Rotfyllning av den skadade, trasiga och mjuka tanden. Han sa till och med att den var som en svamp, fatta hur mjuk den måste varit, och jag hade karies hela vägen ner till roten. Tveksamt om jag kommer äta godis igen...
Iaf så höll dem på i en timme, och det gjorde rätt så ont emellanåt. Han har i princip gjort om hela tanden. Just nu är tanden halv... han har slipat ner den, så den ska få vila, utan att jag biter ihop. Sen har han lagt något anti bakteriellt i tanden, som ska verka en vecka. Så nästa onsdag ska jag dit... IGEN!!
När han höll på fylla tanden, så fick jag en stor kondom, (ja det kändes som en kondom iaf) i munnen, som täckte allt utom den tanden. För att det inte skulle komma bakterier dit.
Nu smakar det som det luktar hos tandläkaren i munnen, obehagligt. Men det är kanske värt det. Jag har dock haft lite värk ändå idag... vet ej vad det beror på. Kanske en annan tand...eller att jag legat gapat i en timme. Det återstår att se.
Jag googlade rotfyllning...och såhär står det. Kanske ni förstår bättre.

Rotfyllning är en
odontologisk behandlingsmetod som innebär att inflammerad eller infekterad vävnad i tandpulpan och rotkanalen tas bort och ersätts med ett speciellt rotfyllningsmaterial, vanligtvis guttaperka. Detta gör man för att det ska gå att behålla tanden i munnen, annars stöter kroppen bort den för att bli av med infektionen. Är rotfyllningen inte korrekt gjord så att den släpper igenom bakterier, så leder detta till en reinfektion av rotkanalen.


Procedur för rotfyllning av tand: infekterad tand, borrning, tömning, fyllning med krona.


Sen har jag tvättat bilen idag också, det gick bra. Lånade farsans högtryck. 
Passade även på att ta en välförtjänt paus på hans spikmatta, kanske inte så jävla skönt just då.

Förresten, har jag sagt att jag är typ ledig hela denna vecka? I princip nästa vecka också. Lite egna studier bara... easy peasy.

Kommentarer
Postat av: nx

guttaperka....haha =D

2009-05-19 @ 23:11:37
Postat av: Martin

Skönt att du äntligen får tanden fixad :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback